Ha Te is ügyes mókus vagy és abban a bizonyos zsebben van annyi, hogy nyaralni menj a mókusbarátokkal vagy az egész mókuscsaláddal, akkor az alábbi tippeket mindenképp olvasd végig és fontolod meg! Lesz közötte meglepetés is, ebben biztos vagyok!
Ha ezeket a fő pontokat még itthon, utazás előtt lecsekkolod, akkor nagy baj már nem történhet veled és tanácstalanul sem fogsz toporogni az események előtt. Ági jogászmókusunk segített összeszedni a legfontosabbakat, amiket érdemes betartani. Lássuk hát!
Utazni a legjobb! Fáról-fára… hmm. Nyomj egy lájkot mókusra és akkor a kellemetlen meglepetések is biztosan el fognak kerülni. Lájk!
1. Megvan a megfelelő utazási okmányod?
Ne feledd, hogy elsősorban van egy állampolgárságod, másodsorban pedig EU-s állampolgár vagy, ezért megillet a szabad mozgás joga. Az EU területén belül általában kedvedre mozoghatsz külön vízum vagy útlevél nélkül, például ha nyaralásról van szó. Amennyiben igazoltatásra kerül sor, elegendő a személyi igazolványod. Mindettől függetlenül az útleveled is hasznos útitárs lehet, praktikus az egyik iratodat a szállásodon, biztos helyen tárolni, míg a másik okmányt magadnál tartani.
Utazás előtt viszont mindenképp tájékozódj, hogy az úticélod alkalmazza-e a fenti EU-s jogot, hiszen vannak olyan országok, akik nem EU tagok ugyan, de alkalmazzák az ún. Schengen-i egyezményt (Izland, Norvégia, Svájc, Lichtenstein); és vannak EU tagok, akik pedig teljesen (Bulgária, Horvátország, Nagy-Britannia, Írország, Ciprus, Románia) vagy egyes területeikre nem alkalmazzák a szabad mozgás jogát.
*** Próbáltad már Zuppit, a víztakarékos, 5 funkciós szuper zuhanyfejünket? ⇑⇑⇑
Itt olvashatod mókusaink véleményét, akik már régóta Zuppit használják.
Nem akarsz látatlanban vásárolni? Ne tedd! Én sem tenném!
Kérd a 10 napos ingyen próbánkat és teszteld le otthonodban! Kattints! —>
2. Mivel kívánsz fizetni?
Manapság a mókusok nagy része bankkártyát használ, amelynek számos előnye van. Sok esetben a külföldi ATM használata kedvezőbb lehet, mint az itthoni pénzváltás a napi árfolyam-ingadozások miatt, viszont a tranzakciónak mindig van díja. Utazás előtt mindenképp célszerű tájékozódni a bankodnál a költségeket illetően, például mekkora díja lesz annak, ha külföldi ATM-ben kívánsz pénzt felvenni. Nosza, hívd fel gyorsan a bankod és kérdezd meg, hogy pontosan mennyi lesz.
Külföldön a dombornyomott kártyát minden bizonnyal könnyebben fogod használni, míg a nem dombornyomott kártyát sajnos nem mindenhol fogadják el.
Amennyiben az Euro zónán vagy EU-n kívülre kívánsz utazni, mindenképp szükséged lesz az adott ország devizájára. Elképzelhető, hogy célországod devizáját itthon nem tudod beszerezni (pl.: a kínai jüan-t), ilyen esetben célszerű például Euróval, USA Dollárral készülni.
3. Kössek-e biztosítást?
A biztosítás lényege, hogy egy nem várt esemény bekövetkezése esetén segítséget nyújtson a szerződő félnek, Neked. Mielőtt rohansz biztosítást kötni, gondold át, hogy bankszámlád megnyitásakor érvelt-e az ügyintéző azzal, hogy utasbiztosítás is jár a számlacsomagodhoz? No, rémlik valami? Ismét telefon és még utazás előtt kérdezd meg a bankodat, hogy a te mókusszámládhoz tartozik-e ilyen.
Ha nem rendelkezel bankkártyához tartozó utasbiztosítással, akkor is számos lehetőség közül választhatsz. Tudatos mókusként viszont nem legyinthetsz azokra a bizonyos „apró betűkre”… Fontos megnézni, hogy az adott biztosító melyik szolgáltatási területre terjed ki, a kedvező napi díj ilyenkor másodlagos érv, mindenképp szükséges tájékozódni! Sok biztosítónál külön utazástípusokra is van termék, hiszen aki búvárkodni megy vagy túrázni, teljesen más veszélyekkel találkozhat.
Első ránézésre nézd meg mekkora biztosítási összeget vállal az adott biztosító és mely biztosítási esemény bekövetkezésekor áll helyt. Ezt az Általános Szerződési Feltételek elnevezésű dokumentum „szolgáltatás, szolgáltatási terület, biztosítási esemény” fejezete alatt találod. A biztosítók weblapján ezek a dokumentumok minimális keresést követően megtalálhatók, vagy ha nem, akkor ragaszkodj ezek átadásához és ismertetéséhez a biztosításkötés előtt.
Nagyon fontos, hogy a biztosítási szerződés minden esetben kizárást is tartalmaz. Ez a felsorolás mondja meg, hogy mely esetekben nem tud a biztosító szolgáltatást nyújtani, kifizetést teljesíteni. Még utazás előtt olvasd át alaposan! Ne feledd, hogy a biztosítók Call-Centert is üzemeltetnek, ahol rögzített vonalon a kérdéseidet felteheted és választ kaphatsz.
4. Utazási irodával utazom, minden rendben lesz!
Igen, az utazási irodának számos előnye van. Leveszi a szervezés terhét a válladról és a legtöbb iroda telepített idegenvezetővel rendelkezik a célországban. Valóban nagy biztonságot ad, hogy külföldön egy olyan országban, amelynek a nyelvét nem beszéled valaki a segítségedre lesz.
Utazás előtt természetesen az irodával is kötsz egy szerződést, amelyet kötelező írásba foglalni. Gyanakodj, ha nincs így, mert ez egy jogszabály által támasztott feltétel, mint ahogy az is, hogy előlegként a részvételi díj legfeljebb 40%-át kérheti el az iroda. A részvételi díj emelésére pedig csak abban az esetben van lehetőség, ha az iroda a szerződésben erre felhívta a figyelmedet. Látod?! A fránya apró betűk itt is fontosak lehetnek, főként, ha a nyaralás vége mégsem olyan lesz, mint amilyennek ígérték vagy Te elképzelted.
Ha igazán nyugodt nyaralást szeretnél, pihentető éjszakai alvással, akkor gondoskodj róla, hogy a kismókusod is könnyedén visszaaludjon. Íme egy hasznos alkalmazás. —>
Képzeld! Volt olyan Mókus, akivel megtörtént:
- A katalógus szerint egy gyönyörű zöld parkos szállodába foglalt helyet, ahol a mókusgyerekek kedvükre csúszdázhatnak, ezzel szemben se játszótér, de még egy talpalanyi zöldterület sem volt.
- Az iroda állítása szerint a tengerpart a szállásodtól 300 méterre van és a valóságban tényleg 300 méterre volt légvonalban, de az odavezető út inkább egy sziklamászáshoz hasonlított és legalább egy kilométert kellett gyalogolni.
- Tengerre néző szobát kért, ezért felárat fizetett, de mégis is egy silányabb minőségű, panoráma nélküli mókusodúba került.
- Az irodában megígérték neki, hogy vegetáriánus étkezésre is felkészült a szálloda, ezzel szemben, amikor étkezésre került a sor legfeljebb a krumpli és rizsköretből tudott csipegetni, mindezt nem kevés pénzért.
A jogszabály értelmében, ha az iroda nem a szerződésnek megfelelően teljesíti a szolgáltatást, köteles a részvételi díjat arányosan visszafizetni. Ugyan minden eset más és más, de a tapasztalat azt mutatja, hogy 10-30% között mozoghat a visszafizetés mértéke. Ha a szolgáltatás jelentős része nem teljesül – pl.: ingyenes parkolást ígér, de a szállodában erre még sincs lehetőség -, akkor köteles más részszolgáltatásról gondoskodni, vagy ez ebből eredő kárt megtéríteni.
Számos történettel találkoztunk már, de a felháborodásnak csak akkor van helye, ha a fenti ígéretek a szerződésben is rögzítve vannak! Amennyiben csak az utazási iroda mosolygó ügyintézője ígérte utazás előtt a vegetáriánus kosztot és a tengerre néző szobát szóban, kicsi az esélye, hogy visszakapsz bármennyi makkra valót is. Persze mindig vannak kivételek és ha ügyfélcentrikus az iroda, akkor kárpótolni fog, úgyhogy mindig, minden esetben nyújts be az igényedet és mondd el a jogos panaszodat! Egy legyintés még senki nem segített! :P
Mit tehetünk, ha egyértelmű, hogy az iroda magatartása szerződésszegő?
- Amennyiben van telepített idegenvezető, mindenképp szükséges neki jelezni a kifogásokat, azonnal!
- Ha nincs az irodának alkalmazottja a helyszínen, akkor a szállodában kell próbálkozni, gyakorlatilag minden sérelmes esetben, de ezzel egyidejűleg kötelező az utazási irodát is írásban tájékoztatni.
Ha szerencsénk van, rögtön megoldódik a helyzet és jól telik a nyaralás. Kevésbé szerencsés esetben a nyaralás nem lesz felhőtlen, de ne hagyd magad, majd kipüffögöd magad a szürke hétköznapokban, ha hazaértél! ;)
Amennyiben nem oldódik meg a helyszínen, a vita későbbi rendezéséhez minden ígérettől eltérő tényt dokumentálni kell. Manapság a mókusok nagy részének van okostelefonja, digitális fényképezőgépe, melyek segítségével pontosan rögzíteni lehet a panaszra okot adó tényeket. Bizonyító eszköz a szállodában felvett jegyzőkönyv (panasz esetén ez kötelező!), továbbá lehetőség van megkérni mókusutastársainkat, hogy adott esetben tanúsítsák a történteket.

5. Utazás előtt felirandó fontos telefonszámok
Néhány telefonszámot mindenképp szükséges elmentened a telefonodba, vagy akár egy külön cetlire is felírni.
- A biztosítód és a bankod telefonszáma és az ehhez tartozó azonosítók jó célt szolgálnak.
- Ne feledd el megnézni, hogy a külföldi célországod rendelkezik-e magyar külképviselettel.
- Az adott ország segélyhívója az EU-n belül egyaránt a 112-es szám, azonban az EU-n kívüli országokban használatos telefonszámok is megtalálhatóak némi netes böngészés után. Az USA 911-es számát minden amerikai filmből jól ismerjük, ugye?! ;)
Az igazán okos mókus…
Utazás előtt időt szán a szervezésre és körültekintően felméri a lehetőségeket még utazás előtt és ezt követően jó élményekkel tér haza a mókusodúba. :)