A hátfájás és derékfájás leggyakoribb oka annyira egyszerű, hogy nem is gondolnád!

Rakd fel a lábad hátfájás és derékfájás ellen!

Nem véletlen létezik a fogalom, hogy “munkahelyi fáradtság”. És ha hiszed, ha nem, nem közvetlenül a munka tehet róla. Csakis te. Illetve az életmódunk. Ha te is ülőmunkát végzel, tuti, hogy találkoztál már a délután rád törő iszonyú fáradtsággal, a hátfájás és derékfájás duójáról, volt már, hogy megdagadt a lábad, vagy csak egyszerűen ásítóversenyt rendeztetek a kollégákkal. Van megoldás és még csak nem is havi bérletet akarok veled vetetni a fittness terembe.

Szakértő mókusunk, Haness Rita gyógytornász és gátizomtréner segít nekünk leküzdeni ezeket a kellemetlenségeket, amik igencsak megkeserítik a hétköznapjainkat, illetve vár sok szeretettel a következő intim torna tanfolyamára. Lesznek vicces és könnyen kivitelezhető feladatok és picit nehezebb, trükkösebb megoldások is. De előtte tudjuk meg, miért is jön elő egyáltalán az álmosság, kimerültség, hátfájás és derékfájás.

Ha csak annyit teszel az egészségedért, hogy megfogadod Mókus tanácsait, jó eséllyel, már többet tettél, mint a szomszédod! ;)

Hogy ülsz a széken, hogy ülsz a széken? Hogy ülsz a széken kérlek szépen?”

Helló Mókusok! Ismeritek ezt a mókás dalt? Tábortűz mellé való nóta volt gyerekkoromban, és mindig mosolyt csalt kamasz arcunkra. Ahogy a kismókusok arcára Zuppi – a víztakarékos, 5 funkciós zuhanyfejünk – csal mosolyt azzal, hogy minden zuhanyzás végén “pisil”. Hogy miért? Kattints a képre és megtudod!

A téma viszont, amit most megpendítek, azért nem ennyire kacagtató és gondoltam, ezzel a felvezetővel tuti emlékezni fogsz! ;)

Szeptember lett, és nagy bánatunkra véget értek a lazulások, nyaralások, utazások, és tetszik nem tetszik, visszatérünk a munka frontjainkra. A gyerkőcöket “leadjuk” a bölcsibe, oviba, suliba, mi pedig – többségében – beülünk az íróasztal mögé. Még ha a kávé- és az ebédszüneteket, a kollégáig elsétálást vagy a cigizés közbeni ácsorgást le is számítjuk, akkor is 6-8 órát elüldögélünk csak a munkahelyen, majd az autóban, aztán otthon a nappaliban a párunkkal vagy a gyerek mellett tanulás címszó alatt. Egy kis TV-nézés a nap végén, és – tisztelet a kivételnek – kiderül, hogy a leggyakrabban felvett testhelyzetünk az ülés. Akinek nem inge az ne vegye magára!

A délután hirtelen rád törő fáradtság oka is az ülőmunka lehet.
A délután hirtelen rád törő fáradtság oka is az ülőmunka lehet.

Miért gond az ülőmunka és miért alakul ki miatta hátfájás és derékfájás?

Most azokhoz szólok, akik sokat ülnek, és itt jegyezném meg, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan. Először csak vegyük sorra, hogy a sok ülés mit jelent a testnek.

Az ülőmunkát végzők több mint 10%-a napi szintű fájdalommal él együtt, ami a gerinc nyaki, háti és deréktáji szakaszára terjed ki. A jobb kezesek a jobb váll és kar fájdalmára is panaszkodnak, a bal kezesek a bal vállukat, karjukat fájlalják, és akkor ott van még a híres-hírhedt stresszháromszög is a lapockák környékén. Az nagyon tud kellemetlenkedni, sőt a karok zsibbadása is megkeserítheti a napot. Ha nem elég erősek a hátizmaid, hasizmaid akkor nem képesek egész nap tartani a testhelyzetet, és a gerincre egyre nagyobb terhelés hárul. Ha nem jól ülsz, akkor a csigolyák közti porckorongok nem egyenletesen terhelődnek, és idegbecsípődés vagy porckorongsérv is lehet a vége.

Hogyan ne üljek?

Ha előre görnyedsz és “tehénkedsz” az asztalodon, akkor a hasi szerveidnek nem jut elég hely a hasadban, összenyomódnak és ezzel összenyomják a hasi keringést biztosító ereket is. Emésztési problémák, puffadás, hasfájás okoz délutánra diszkomfortérzetet. A nők ezzel a testtartással túlterhelik a kismedencei szervek tartószalagjait, és évek múltán hólyag- és méhsüllyedés alakulhat ki. (Ezen Rita profin segít, gyere a következő intim torna tanfolyamára és majd minden elmond! ;) ~Mókus) Összenyomódhatnak a láb erei is, és akkor zsibbadást észlelsz a combodban, lábszáradban.

A tespedés miatt az izmok nem segítenek a végtagi erekből visszajuttatni a vénás vért a szívbe, vagyis az izompumpa nem működik, jön a lábdagadás, visszérbetegség, kacskaringós kidagadt kék erek a lábon és trombózis veszély.

Te elég vizet iszol? A trombózis kialakulását is megelőzheti, ha odafigyelsz rá!
Mutatom, hogyan tudod meginni a szükséges mennyiséget! Kattints! —>

Így ne ülj, ha nem akarsz fájdalmakat és fáradtságot!
Így ne ülj, ha nem akarsz fájdalmakat és fáradtságot!

Délutáni álmosság

Az izompumpa restsége miatt a szövetek kevesebb oxigént, és tápanyagot kapnak. Az agy hamarabb elfárad. Álmosodsz, nem tudsz koncentrálni. A szívre is nagyobb terhelés hárul ilyenkor. Egy 200 000 főt felölelő tanulmány szerint a 11 óra vagy annál több napi ülés esetén 40%-kal megnő a szív-és érrendszeri korai elhalálozás kockázata. 4 óra vagy annál kevesebb ülés lenne az ideális a mozgásra “tervezett” testnek.

Összefoglalva: a sok ülés nem tesz jót a keringésnek, az izmoknak, a gerincnek, a belső szerveknek, az agynak, és hölgyeknél kiemelt veszélyeztető tényezője a gátizomgyengeség és az ebből adódó altesti betegségek – inkontinencia, aranyér, hólyag, méhsüllyedés – kialakulásának.

Mit tehetek?

Mondjatok fel! És persze térjetek vissza a gyűjtögető, halászó, vadászó életmódhoz! – Oké-oké, vicceltem! :)

Ha maradtok a civilizációban, akkor válasszatok jó széket, tanuljátok meg a helyes ülés mikéntjét, napi 1 óra sportmozgással kompenzáljátok az ücsörgést, és a munkahelyen másfél óránként álljatok fel fel a székből! Szánj 5 percet arra, hogy bekapcsold az izompumpát! Ne egy gombot keress magadon – bárcsak ilyen egyszerű lenne! -, hanem végezd el az alábbi mozdulatokat! (Természetesen, ha nincs rá lehetőséged, nem az a megoldás, hogy legyintesz, hanem megpróbálod megoldani, vagy majd otthon végzed el, hiszen ott is ülsz még eleget.)

Végezz tornagyakorlatokat az irodában is!
Végezz tornagyakorlatokat az irodában is!

Koedukált és konszolidált gyakorlatok

  1. Határ a csillagos ég (vagy a plafon). Végezz 4 nyújtózást: kézujjaiddal nyújtózz a plafon felé lábujjhegyen, és lélegezz be mélyen orron át, közben nézz fel a plafonra! Majd fújd ki a levegőt szájon át, ejtsd le lazán a karjaidat, nézz le a lábadra, és tedd le a sarkadat! Igazából senki nem fogja észrevenni, hogy nyújtózkodtál egy jót! :)

  2. Gördülékeny váll. Egyenesen állva, karok a test mellett. Vállkörzés előre 5-ször, hátra 5-ször. Két sorozatot csinálj meg! – Oké, ez már neccesebb, de ha cikinek tartod, menj ki a mosdóba, ott senki se fogja megkérdezni, hogy repülni akarsz-e.

  3. Sztepp. Csípőre tett kézzel, váltott lábbal, térdhajlítással gördülj a talpadon át sarokról lábujjra, és vissza lábujjról sarokra 20-szor. Népies nevén dzsogolás vagy jogging-olás. (Nekem ez a kedvencem és simán beszélgetés közben is lehet csinálni! ~Mókus)

  4. Nagy mellény. Tedd csípőre a kezedet, húzd hátrafelé a könyöködet, zárd a lapockádat és orron keresztül lélegezz be! Majd hajolj könnyedén előre, lógasd le a karjaidat! Az ujjhegyeiddel közelíts a talaj felé, a fejedet is lógasd le! Fújd ki a levegőt! Picit behajlíthatod a térdedet. – Nőknél kifejezetten előnyös látvány, úgyhogy a férfi főnök tuti nem fog panaszkodni.

  5. Kán-kán előkészület. Támaszkodj meg egyik kezeddel az iróasztalodon. Egyik térdedet behajlítva emeld meg, és így végezz 10 bokakörzést jobbra, és 10-et balra. Ismételd meg a gyakorlatot a másik lábbal is! – Oké, ez talán kicsit már furi lehet elsőre a kollégáknak, de egyébként, csak úgy mondom, kán-kánozni csapatban szoktak. Fogd be őket is! ;)

  6. Görögdinnye a pocakban. Végül visszaülve a székedre csinálj 5 hasi légzést! Tedd a kezeidet a hasadra, lélegezz be úgy, hogy a hasfalad emelkedjen! Gömbölyű hasad lesz. Kilégzéskor csak lazítsd a hasadat! – Teljesen láthatatlan feladat.

Te tudod, hogy kell helyesen pisilni? A leghasznosabb NŐI intim trükk, ami fontosabb, mint gondolnád!
Kattints, ha kíváncsi vagy! —>

Felháborító és arcpirító gyakorlatok

  1. Amerikai seriff. Miközben ülsz, tedd fel a lábadat az íróasztalodra! Időnként ütemesen hajlítgasd be a lábujjaidat, integess a lábfejeddel, végezz bokakörzéseket! (Jelentem, mióta Rita tanácsára csinálom, nem dagad be a lábam 40 fokban sem úgy és nem fáj estére, ami hihetetlen megkönnyebbülés, úgyhogy mindenképp teszteld te is! ;) ~Mókus)

    Rakd fel a lábad hátfájás és derékfájás ellen!
    Rakd fel a lábad hátfájás és derékfájás ellen!
  2. Dobd el a cerkát! Ehhez jobb, ha felállsz és csak egyszerűen hajolj le (kissé behajlított térdekkel), maradj úgy 10 mp-ig, majd huppanj vissza a székedbe. A tökéletes megoldás, ha ki is tudod egyenesíteni a törzsedet, húzd ki magad egy pillanatra büszkén, hogy megtaláltad a “leejtett” ceruzát és térj vissza a munkádhoz. Ezzel sokat segítesz az aranyerednek és a gátizmaid is hálásak lesznek.

Csak nőknek! Döntsd el hogy miniszoknyában vagy nadrágban, a főnök vagy a kollégák előtt, esetleg visszavonultan csinálod! Rád bízom! ;)

  1. Csábos csípőkörzés. Állva, kissé behajlított térdekkel végezz 5 csípőkörzést jobbra, 5-öt balra.

  2. Karibi riszálás. Állva, kissé behajlított térddel jobbra-balra billentsd ki a medencédet 10-szer! Magyarul riszálj! – Ha épp olyan zene megy a rádióban, simán megmagyarázod.

  3. Pucsítás. Támaszkodj alkaron az íróasztalodra. Lépkedj hátra, amíg egyenes lesz a hátad! Kissé hajlítsd be a térdeidet! Nyújtózz a posiddal hátrafelé, nyújtsd a gericed! Maradj így 1 percig. – Oké, ez már megmagyarázhatatlan, úgyhogy vállald fel bátran, hogy az egészségedért teszed!

A helyes ülésről, a női életminőségre gyakorolt hatásairól és az ülőmunka szüneteiben alkalmazható speciális gátizomgyakorlatokról, praktikákról az intim torna tanfolyamokon mindent megtudhatsz Ritától! Itt az ideje, hogy tegyél valamit azért, hogy véletlenül se lehessen vizelet-visszatartási problémád és még a pasid is boldogabb legyen. Ja, merthogy a szex is jobb lesz, mondtam már? ;)

Miért fontos az intimtorna?

Amikor azt hiszed, hogy makkegészséges vagy, és minden a lehető legnagyobb rendben van, akkor az a kis tenyérnyi terület, amit az orvosi nyelv medencefenéknek (gátnak) hív, a köznyelv pedig nem beszél róla (mert tabu? pff), bizony nap-mint-nap egyre gyengébb lesz, ha nem tornáztatod. Tudod, mi az az inkontinencia, amivel rengeteg nő küszködik nap mint nap? Ne is tudd meg soha!

Itt is edzeni kell ám az izmokat, mert egy egészségtudatos mókus számára az édes kevés, ha a popsija, combja és a hasa feszes, de a gátja plöttyedt. Nem beszélve arról, hogy a kismedenceszervek (méh, húgyhólyag, végbél) tartószalagjait óvó praktikákat is jó tudni, mert óhatatlanul túlterheljük őket.

Így aztán, mire érett nővé váltsz, lesüllyedhetnek ezek a szervek, és sokszor csak egy műtét segíthet. Ezt most TÖRÖLJÜK! Mert nem kell mást tenni, mint erősíteni a gátizmokat és tudni, hogy mit lehet és mit nem.

Az októberi intim torna tanfolyamokra e-maiben jelentkezhettek a [email protected] címen, vagy az esemény facebook-oldalán.

Ha szeretnéd jobban megismerni, mi mindennel foglalkozik még Rita, a honlapját itt találod: www.harmoniagyogytorna.hu. Bármikor bátran fel is hívhatod, hihetetlen szeretettel fog meghallgatni, tanácsot adni és segít, ahogy tud. <3

Tehát: ha te is jól tudod, mi az a hátfájás és derékfájás, vagy délutáni elpilledés, akkor próbáld ki ezeket a gyakorlatokat, és oszd meg a a kollégáiddal is! ;)

7 szavazat

Te mit gondolsz?